HER SAKALLIYI DEDEN SANMA - Diyetisyen Ümmü Gülsüm ETYEMEZ

HER SAKALLIYI DEDEN SANMA


Bu aralar herkes günlük alması gereken kaloriyi hesaplama peşinde. Kendi aranızda “Sen 1600 kalori mi alıyorsun, aa yaşasın ben de” (?) diye konuştuğunuza o kadar eminim ki.

Kimse de demiyor ki benim aldığım kalorinin içeriği, vücudumdaki biyoyararlığı ne? Siz sormadınız ama ben anlatayım.

Aynı kaloriye sahip üç besin grubunu düşünelim.

Yağ grubu, et grubu ve sebze grubu.

Midede hacim olarak en fazla yer kaplayan besin grubu sebzeler iken en az yer kaplayan grup yağlardır.

Bunu yanı sıra yağ, hacimce küçük olsa da en yüksek kaloriye sahip besin öğesidir. 1 g yağ, 9 kalori ihtiva etmektedir.

Ne yani, beslenme modelimizde yağ olmamalı mı?

Olmalı tabi ki.

Tamamen yağdan fakir beslenmek özellikle hormonal bozukluklara sebebiyet verebilir.

Bunun dışında zaten yağ yemezseniz yağ yakamazsınız!

Çivi çiviyi söker misali.

Biyokimya hocamızın bu sözü öyle kazınmıştı ki aklıma bakın burada anlatmak da nasip oldu.

Kafanıza göre yağsız, tuzsuz, saçma sapan sözde ‘diyet’ler yapmayın yani. Önemli olan miktar, porsiyon, sıklık ve içerik.

Yağ olayı tamamsa, protein içerikli et grubuna bakalım.

Toplumca proteine bir zaafımız var.

 Ödümüz kopuyor proteinimiz biter diye.

“Hissediyorum, benim proteinim azz...” diye geziyor millet ortalıkta.

Kas kaybı yaşamaktan korktuğumuz kadar hiçbir şeyden korkmadık bu kesin.

Evladım, kas dediğimiz dokunun %60-70’i su.

Kas dokudan ciddi anlamda kayıplar yaşamak için ciddi açlıklar, kıtlıklar yaşamak gerek.

Kas değil de su kaybı yaşamış olabilir misin acaba, biraz basit mi düşünsek?

Sebzelere gelelim...

Siz protein alayım, yağ da yiyeyim dersiniz ama midenizi bu elemanlar doldurur.

Eğer posadan zengin sebzeleri diyetinizde es geçerseniz tam anlamıyla doygunluk hissedemezsiniz.

Hem kalori bakımından düşük hem de tok tutucu.

Sebze sevmem, asla yemem, herkese yakın bana uzak olsun diyen bir kesim var ki… Çok üzülüyorum.

Böyle kıymetli bir besini elimizin tersiyle itmektense onu sevmenin yollarını aramalı, hiç yoktan üçer beşer de olsa yiyerek saygı duymalıyız bence.

Alt tarafı her sakallıya dede demeyin diyecektim bakın konu nerelere geldi.

Her kalori aynı değildir. Her şey kalori demek değildir.

Vücudumuza etkileri, yararları birbirinden farklı ve kıymetli tüm besin öğelerini dengeli bir şekilde tüketmeliyiz.

Buraya kadar okuduysanız artık günlük almanız gereken kaloriyi hesaplamanızın pek bir esprisi olmadığını da anlamışsınızdır umarım.

Bırakın, o çok sevdiğiniz kalori hesap kitabını sizler için biz diyetisyenler yapalım.

Zira kalorisi aynı fakat besin grubu örüntüsü farklı olan iki beslenme programının biriyle komşunuz tok kalırken diğeriyle siz aç kalabilirsiniz.

Son olarak sağlığınızı basite indirgemeyin, kalorimatik gibi etrafta gezmeyin.

Yeri gelince insan kendi sağlığını kendi eline bile bırakmamalı, bir destek almaktan çekinmemeli diyor; hepinize sağlık dolu bir hafta diliyorum!

DYT. ÜMMÜ GÜLSÜM ETYEMEZ

@dyt.ummugulsumetyemez

YAZIYI PAYLAŞ!

YAZARIN SON 5 YAZISI
24Oca
17Oca

Parmak izi diyeti

05Oca
27Ara

Yılbaşı gecesine dikkat!

20Ara

ŞİŞTİK YAHU!